mandag 30. mars 2015

Påskeferie?

Er du en av de som har giret ned og inntatt påskeferie-modus? Vi har 2 dager igjen før alle er i feriemodus. Eller det er feil å si, vi er alle i "feriemodus" her, men ikke alle kan innta det helt enda. Gutta ligger nede å snorker, og er i skikkelig sløvmodus, og jentene er med en venninne på tur. Skolen er lukket og barna nyter det. :) 

Vi har hatt litt gjester inn/ut av hus, så spisebordet forblir (noenlunde) ryddig om dagen. Men jeg koser meg stadig med maskinene. 3 maskiner er oppe, og 2 er nede i kjelleren :) L220 er en maskin jeg får litt mail på. Det er en fantastisk covermaskin, som jeg tror mange vil forelske seg i. Den er litt mindre enn Brother sin, i fysisk størrelse - var noen som spurte om det. Enkel å tre, dog litt flere omveier enn Janome og Brother, men i motsetning spretter ikke gripertråden av, like enkelt som de to andre. Den er superenkel å tre i nålene, og trykkfot er enkelt, samme med diff og stingjustering. Snelleplata er stor og god, og alt er godt merket. At den er litt mindre, gir den ikke mindfre syglede i sømrommet, enn Brother feks. Jeg liker denne kjempegodt. De fleste som selger Bernina, vil jeg tro har denne på lager for demonstrasjon, eller tilgang til den. 

Når du har bestemt deg for en  maskin du vil teste - ikke la selgeren overbevise deg om at noe annet er bedre, fordi de ikke har "din" maskin på lager. Det er noe av det som irriterer meg mest av alt, når folk forteller om erfaringer, fra butikker. En selger som ikke har den eksakte maskinen du vil teste på lager/evnt ikke har hatt den på lager. kan faktisk ikke uttale seg om at egenskapene er likestilte. De kan uttale seg om hvordan de maskinene de har, er - men ikke si at de er like bra/dårlige. Reis heller litt lenger, eller vent litt, om forhandleren sier han/hun kan ta den inn til lager - og la deg teste. Jo mer serviceinnstilt forhandler er ved kjøp, jo sikrere kan du være på at evnt problemer i etterkant - vil gå knirkefritt! Mange ender med å bytte maskiner i hytt og pine, det er mange penger og ofte bortkastet sylyst, å forhaste seg. Husk også å ikke følg kjøpsråd etter "Har aldri trengt å justere på noe, tut og kjør...." osv... Det å kunne innstille ordentlig på en overlock/covermaskin, er gull verdt. Lær deg å tre maskinen, juster og kos deg. Dull litt med maskinen og etterhvert vil vite raskt, hva du skal stille på - om sømmen er humørsyk! Lykke til! 

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!