søndag 19. oktober 2014

Dronning vinter - i vårt hus...

Hva gjør man når "dronning vinter" bestiller Elsa kjole, som hun skal ha på skolen? :-S 
Og det er harde krav til både fotsidt, chiffon og blonder. Når ikke husets vinterdronning er like rusta som Dronning Elsa, til å gå i balltekstiler til hverdags - må man inngå komprimisser. 

Dermed ble det glittrende krinkelull, broderi med Elsa/Kaja og "Første gang på lenge.." bakpå. Så er det bare å lukke øynene, overse de indre estetiske protestene - og sette på tyll nederst = GODKJENT! 


Det å brodere, er det mange som "gått bort fra", etter at Silhouette maskinen ble så populær. 
Nesten litt på trass, bruker jeg den minst mulig. Jeg har brukt den til vinyl og kartong, men når det kommer til plagg, syns jeg brodering er desidert penest ! Det å sette i gang, er ikke så vanskelig som mange tror. Man trenger slett ikke dyre software, om man ikke har økonomi til det. Det finnes utrolig mange flotte steder på nett, der de selger gode broderifiler. 

Å brodere med B780 er en drøm! Den er stappafull i sensorer (noe som sikkert ikke er like moro den dagen noe fusker... men men :) ) Maskinen er lettforståelig, og ikke minst så gir den beskjed om hver minste ting. Ved et enkelt trykk på "hjem" knappen, får man valget, sy eller brodere? 

Når filen er lastet inn og du skal i gang, er det bare å trykke på start og maskinen ber deg sette på riktig ramme. Med en fin illustrasjonsvideo, viser den hva maskinen vil :) 

Er du nøye med nåler? Nåler er alfa og omega for et flott resultat. Er du en av de "som aldri bytter nåker før de knekker?" Shame on you :) Her byttes nåler mellom hvert store prosjekt. Dyrt i nålebruk? Kanskje? Men det er dyrere å måtte kaste/bestille nytt stoff/rekke opp igjen mislykkede 30 - 60 000 stings broderier! Du tar godt vare på både arbeid, og maskin, ved flittig nålebytte! Jeg bruker Bernina Embroidery Gold nåler, ingen over og ingen under, til min B780!! Jeg er usikker på hvem som forhandler disse nålene på nett i Norge, men sjekk med din lokale/nettforhandler av Bernina - de skal kunne skaffe deg disse! 

Tråd har jeg skrevet før, ER ferskvare! Og det mener jeg enda. ;) Ta vare på tråden, og ikke bruk "dårlig tråd" i maskinen din. Pass godt på maskinen med god tråd, børst ofte og pass på at det ikke samler seg støv/voks i trådspenningsstedene. 

Elsa broderi er ferdig, gjennom Bernina Software V7

Resultatet :) 






Mønster: AOH Symagasin
Stoff: Krinkelull fra Janus
Tyll fra Stoff og Stil 
Broderier
post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!