mandag 18. august 2014

Baketid

De siste dagene har det blitt bakst her i huset. Jeg har sagt det før, men elsker min Kitchen Aid maskin, som gjør jobben helt fortreffelig. Noe av de vi spiser mye av her i huset, er middagsrundstykker og bagels. Mulig jeg har delt oppskrift på bagels før - men her kommer den igjen :) Bakst er kjempegodt, men noen må spise det opp - og det er ikke like populært for garderoben alltid :-p 



Bagelser noe av det beste jeg vet... de er litt seige, god smak og sprø utenpå ! En sann favoritt her i huset. Her deler jeg oppskriften, tilfelle du har lyst å lage de selv: 

12-16 stk avhengig str. 
25 gram gjær
5 dl vann 
2 ss smør, smeltet
4 ss honning
2 ts salt
Ca 800 gram hvetemel 

Smuldre gjær i lunkent vann, tilsett smeltet smør og honning. Ha i salt og hvetemel. Elt deigen til den er smidig og "slipper" bollen. Hev til dobbel størrelse. Rull ut runde boller, lag ett hull i midten med pekefingeren, la bollen "svinge rundt" til hullet er passe stort, og legg bagelen på plata. La de etterheve ca 15 min. Kok opp vann, Pr liter vann = 2 ss sukker. Legg bagel i vannet, la den  koke ca 2-3 min før du snur den, og lar den trekke godt med vann (ca 1-2 min) Ta de ut og legg de på platen, og dryss evnt sesamfrø på toppen. Stekes på 225 grader i 20 min, evnt 200grader varmluft i ca 15 min. 



Disse rundstykkene er superluftige, og gode til feks suppe eller gryterett. De er fine og laget på hvete og en stor favoritt hos ungene. Oppskriften får du her: 

15 store eller 30 små 
3 3/4 dl melk 
60 gram smør (del i biter og legg i melka) 
3 3/4 dl lunkent vann 
1/2 pk gjær 
4 spiseskjeer sukker
1 teskje salt
450 gram hvetemel 

Smelt smør og melk sammen, (1 1/2 min i micro) Bland alt det våte, ha i gjær og sukker. Rør litt rundt. Ha i resten og elt det i en maskin - kraftig, til deigen "slipper" bollen. (jo lenger du elter, og luftigere blir deigen, den er ganske klissete i starten, men så slipper den etter 10-15 min.) La deigen heve til dobbel str. 

Rull ut rundstykkene, og la de etterheve - til ca dobbel str. (15 min) 

Stek dem på 180 grader i 15-20 min til de er gylne. 
(Varmluft med to brett, 170 grader 10-15 min) 
post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!