tirsdag 17. juni 2014

Liv igjen...


Deadlines, reising, skole og barnehageavsluttning, bil, artikler, familie ++++ 
Det er ikke akkurat noe problem å fylle opp tiden sin om dagen :) I forgårs ble symaskiner og alt pakket bort fra stua. Det vil si, at det igjen - vil ta litt tid før man får sydd, tenker jeg :) Men pytt pytt... På søndag var jeg med "strikkedamene" til Ose, i Setesdal. Der besøkte vi Annemor Sundbø, ei dame med mange prosjekter. Flott utstilling, på et bittelite sted.  


Selv om dette egentlig er en sy og strikkeblogg, er den stappmett av annet tull også :-p 
Deriblandt kopper, tallerker, interiør og diverse.. og for å ikke glemme mat. :-) I dag fikk jeg en koselig kommentar her i bloggen - om jeg ville være tilknyttet en "matbloggportal". Dog føler jeg kanskje ikke at min blogg, inneholder nok oppskrifter til å komme under der - men det er jo veldig hyggelig å bli spurt. Og om de syns bloggen kvalifiserer - så er det jo bare hyggelig ! Jeg fikk noen mail etter at jeg la ut bilde av paien vår, for en stund siden - om jeg kunne dele oppskrift. Og det kan jeg selvfølgelig ! :) 

Paibunn: 
3 1/2 dl hvetemel 
60 gram kaldt smør
1 1/2 dl rømme 
1/2 teskje havsalt
ca 3 spiseskjeer kaldt vann

Bland mel, smør og salt til du får en masse som minner om grov sand, eller gni smøret inn i deigen med fingertuppene. Tilsett rømme og en og en spiseskje av vannet (det er mulig du ikke trenger alt, dette avhenger av hvetemelet). 
Ha massen over på bakebordet og elt den lett sammen, kjevle den ut og kle paiformen med deigen, prikk bunnen godt med en gaffel og la den hvile i kjøleskapet i ca. 30 minutter. Sett på ovnen, paiskallet må rett i forvarmet ovn med en gang du tar den ut av kjøleskapet
Forstek bunnen ved 200 °C i 15 minutter. Ha deretter i ønsket fyll og stek den videre i omlag 20-25 minutter. Alternativ er en NÅ Paibunn, fra kjøla - om dette skremmer deg litt :) 

Fyll: 
150 gram revet ost etter ønske, legg dette i bunnen 
1 liten bunt brokkoli - kutt i små buketter og legg oppå osten 
1 pk smårettskinke, legg oppå brokkolien 
1 liten del purre, hakk og strø over
1/2 boks mais, strø over 
1 pk smårettsbacon, forstek litt og strø over på toppen! 
3 egg blandes med:
3 dl matfløte - pisk sammen og ha blandingen over paien. 

Stekes midt i ovenen på 200 - 220 grader, ca 35 min. 






post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!