søndag 8. juni 2014

God søndag...


Det er utrolig hva man rekker med 3 stk 5-åringer i hus. I morges ble det bakt ut bagels. 
Det er noe av det beste jeg vet, de er så gode.. men de ser langt fra så delikate ut, under prosessen :-) 

Ungene syns det er rart at man koker "bollene"

Men resultatet er ufattelig godt, og ser mye bedre ut :-) Disse er honning bagels. med sesamfrø på. Supergode. Det fine med bagels er at de kan lages med mange smaker. Denne deigen setter jeg om kvelden, og så lar jeg den stå i kjøleskapet til heving, over natten.


Oppskrift 12- 16 stk: (avhengig str)  
25g (1/2 pk gjær, helst fersk)
5 del vann 
2 ss smeltet smør
3 ss honning 
2 ts salt
Ca 800 gram hvetemel 

Til koking: 
Pr liter vann - 2ss sukker 

Smuldre gjæren i og ha i kaldt vann. Tilsett smør, honning og salt. Bland inn meletog elt til deigen "slipper bollen". Dekk bollen med plast, og sett i kjøleskapet - 10 til 12 timer (over natten) 
Ha i litt mel, og velt deigen ut på bordet. Trill ut runde boller, stikk ett hull med tommelen din, og sving emnet rundt, til du får en fin sirkel i midten. Omtrent som en smultering. 
Legg bagelsringene på bakeplaten, med bakepapir (kan lønne seg med litt mel under emnene) og la de heve ca 15 min. 

Kok opp vann tilsatt sukker i en gryte, legg i bagels og la dem koke til de flyter rundt på toppen. Vend de rundt og la de trekke i 2-3 minutter. Legg dem tilbake på platen og dryss over det du ønsker. Stek på 225 grader, midt i ovnen - ca 20 min. 



Jentene har jordbær stående ute i potter. I tilegg har Knøtta en stor tomatplante, og jeg noen krydderplanter. Det er moro å følge med på de. Månedsplantene er begynt å gi røde bær, og det er ikke mange dagene før vi kan plukke de første bærene. Vi har også en kasse med Corona bær stående. De gir ikke fullt så mange kart enda, men en del og de ser fine ut ! Gleder oss til store, fine Corona bær!

post signature

1 kommentar:

  1. Hei Tone Irén!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!