fredag 16. mai 2014

Klar for 17 mai !

Mine jenter har Hardangerbunader, som de har brukt med justeringer siden første 17 mai. Den aller minste bunaden er arvegods, som jeg og mine søsken har brukt - alle sammen. Skjorte og forkle, bærer preg av å være 47 år gammelt. Men med litt omsorg har det hold år etter år. I fjor var siste året stoffet "orket" mer, og med hjerte i halsen - var årets prosjekt å bruke opp igjen hardangersømmen, og sy nye forkler - av de gamle. Jeg følte broderiene smuldret mellom fingrene på meg, og det er ikke moro å sy slike gamle arvestykker. Ikke nok med at man spretter og klipper i gamle minner, man skal helst restaurere det, ikke ødelegge det :) 

Men, det er 16 mai - og siste frist for å få gjort noe med dette :-) Visste du forresten at Bernina B780 har innebygd overtransportør? Å, som jeg elsker den tingen! For dette prosjektet har jeg brukt fot 1D, og overtransportøren, (walking foot på engelsk). Jeg bruker overtransportøren ofte, og elsker at man kan ha flere føtter til den. Akkurat som til Pfaff... så nå er det ikke et must å ha Pfaff. Husqvarna kunne jeg i starten kun ha rettsøms fot til OT - men for ett par år siden kom det en OT med 3 føtter til. Jeg foretrekker likevel den innbygde, med mange labbmuligheter. 

Overtransportøren vippes enkelt ned. Mange kjenner dette systemet fra Pfaff, og det er ikke mye som skiller. Denne føles dog mye mer solid og "sklir" mykere, enn de jeg har prøvd på Pfaff. Når du er ferdig, vippes den enkelt tilbake på plass igjen. (over labben bak) 



Prosjekter går som en lek med OT. 



Og resultatet? 
Jeg syns ikke det ble så verst, til å ha forsøkt å redde over 40 år gamle forkleer :-) 
ting er ikke rette og bene lenger, når de er så gamle - hehe.. noe som er litt tricky når man skal sy nye stoffer fast til. Men nå tror jeg det er siste gangen disse skal få bli ruslet med. Neste gang får det bli nye broderier, på nye forkleer, og disse får gå i minneboksen, til neste generasjon :-) 


Håper alle mødre der ute, som nå stryker, redder plagg, syr, strikker, setter siste finish på alt.. 
Får en god natt etterhvert :-) 
post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!