torsdag 30. januar 2014

Første skikkelige prosjekt på Bernina B780 - Lag en hurtig toalettmappe

Endelig kom det ett lite tidshull til å teste Berninaen, og her kommer dokumentasjonen på det :)  Sist jeg var i Spania (Desember) , ødela jeg hele toalettmappa mi, og har brukt noe midlertidig frem til nå. I farta før reise til DK, kom jeg på at jeg kan lage en kjapp mappe, samt vise litt fra maskinen + vise fremgangsmåten. Nesten som ett kinderegg? Mange goder... :-) Denne kan sys både vrengsydd og med synlige sømmer. Den med synlige sømmer er en kjapp, enkel og fin nybegynnersak - mens den med vrengsydd er litt mer teknikk. Her viser jeg en miks av begge.


Først må du kutte stoff. Jeg har her ytterstoff, forstoff/innerstoff og tynn bordvatt til å støtte i mellom. Finn en glidelås som passer til den ca størrelsen du vil ha. 
Du trenger to deler, en til hver side av glidelåsen. De må altså være like store, fordi disse skal settes sammen til en "pølse" etterpå. 

Renskjær kantene om du trenger det 

I mitt tilfelle trengte underspole tråd. Fancy? Her kan jeg justere hastighet og maskinen gjør jobben 
Full kontroll ! 

Så bruker jeg glidelåsfoten (4D) til å sy først. Legg følgende ned, ved vrangsøm

  • Bordvatt
  • Hovedstoff med rettsiden opp 
  • Glidelås
  • Forstoff med vrangsiden opp 
Variant med synlige sømmer:

  • Forstoff med hovedside ned
  • Bordvatt
  • Hovedstoff med front opp 
  • Glidelås vrang opp, med tennene lengst fra kanten 

Tråkle om du føler du trenger det, eller nål - husk å ta ut nålene underveis om du vil skåne maskinen

Sy fast glidelås til ene delen, og så skal den andre festes til den første
Husk å få delene riktig vei, slik at du ikke får den ene halvdelen opp ned feks. 
Når alt henger sammen med glidelåsen i midten, tar du å syr en stikning langs glidelåsen
Slik vil foret holde seg på plass, og det blir penere
Her bruker jeg rettfoten (1C) 

Etterpå syr du langsidene sammen
Ved vrangsøm, foret for seg, og hovedstoff + vatt for seg
Ved synlig - syr du bare sammen som en pølse, alt sammen på vrangsiden

Så skal du gjøre noe fiffig
Vi skal lage hjørner. Da klipper du kvadratiske hjørner
Dette gjelder begge variantene
Forskjellen her er at du må sy disse sammen på samme måte som over - avhengig av vrangsydd eller synlig. Altså delene hver for seg, eller alt samlet
Det er viktig at disse hjørnene blir like 


MEN! 

Først må du brette! 
Feks ved synlige sømmer - du tar "tuben", legg den slik at glidelåsen havner på midten av "tuben". 
Nål, eller press godt, slik at den holder seg der. Så kan du klippe. Legg merke til på bilde at ene sidesømmen, nå er på midten når jeg klipper
Syr du vrangsydd, må du gjøre dette på hver del - hoved + vatt og innerstoff

Så bretter du hjørnet. Du skal nå ta tak i vinkelen 
(den innerste, altså det hjørnet du klipper i  mot, når du laget hjørnet) 
Og brette den mot hverandreDet vil si at nå skal du skal ha sømhjørnene i midten av hullet
Så syr du rett over (se bilde) 
Her har jeg sydd en variant av synlige sømmer, for å vise hvordan det gjøres
Vrengsydd må fortsatt sys hver for seg - men husk vrengehull!! 

HUSK! 
Å åpne glidelåsen litt, slik at du får snudd mappa etterpå! 

Her ser du hvordan slike hjørner blir
Firkanta og fin form ! 
Og vips ! 
En toalettmappe som rommer MYE ! 
Lag den størrelen du selv vil
Noen lager disse som skoposer, strikkeposer
Kjært barn har mange navn

Jeg brukte fot 4D og 1C til min maskin. Alle merker har sine varianter av disse føttene, men det er glidelåsfot og rettsømsfot ! Jeg er ikke særlig pedagogisk av meg, men håper at noen får noe utav denne her, og faktisk kan bruke den ! :)


Lykke til ! 

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!