søndag 19. januar 2014

Andebryst og helgeslutt

Bilde: Bateaux Parisienne - Dinner Cruise
Forrige helg var jeg på tur i Paris.  Her fikk jeg smakt Andebryst av ypperste klasse. Måltidet foregikk faktisk på vannet, i en av Seinens middagsbåter. En fantastisk fin opplevelse. Jeg var på ett slikt cruise i fjor også, bør opplevelses! Den turen jeg var på nå sist, var med Bateaux Parisienne.

Andebrystet satte sine spor, og jeg ble fast bestemt på å få tak i bryst når jeg drog til DK nå. Der er and noe mer vanlig enn her :-) Jeg glemte helt av hele anda egentlig, inntil jeg var hos Slakter Winther i Hirtshals, der har dem frosne bryst.  Med andre ord så måtte andebrystene inn i ovnen i kveld, for å ikke gå tapt. I følge L, er det noe av det beste kjøttet hun har smakt - i heeeeele sitt liv faktisk. 

Jeg ser det hersker mange meninger rundt på nettet om hvordan lage denne lille delikatessen. Min metode gir saftig godt bryst, og ingen leversmak

- Snitt fettet i ruter, ikke gå helt gjennom 
- Evnt gni med krydder 
- Legg dem i kald panne, med svorsiden ned, på full gass på plata
- Stek i ca 8 min på ene siden (skru ned litt på varmen etter 5 min) 
- Snu de, og stek de ca 4-5 min på andre siden
- La de i hvile i en ildfastform i ca 10 min under aluminiumsfolie
- Sett de inn i forvarmet stekeovn (190-200 grader) i 10-12 minutter
- La de hvile ca 10 min før du skjærer fingertykke skiver og server

Her ble kveldsmaten noen få andestykker med puré som inneholdt potet, gulerot, selleri og paprika. Resten er middag i morgen, om ikke jentene får andebryst etter smaksprøven - tror jeg vi kommer skjevt ut i morgen :-)



Ha en riktig god natt alle sammen ! 

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!