søndag 16. juni 2013

Et puseliv er over...

I disse ferietider er det ekstrem fokus på at dyreeiere må idmerke kattene sine Kjempebra! Men det er vanvittig lite fokus på at folk må lære seg hva en id merking er, og gjøre folk oppmerksom på at de skal sjekke katter for merking! Det er lite hjelp i at vi har spandert chip og idtattovering på vår pus, når jeg for to dager siden - måtte hente vår påkjørte pus opp fra søppelspannet til en av naboene   

Natt til fredag/tidlig morgen ble vår snille pus påkjørt nede i veien, i tillegg til at føreren har kjørt over katten, har han/hun i følge flekkene på bakken "dratt" katten med seg litt pga høy hastighet evnt nedbremsing. Det som i tillegg skjer er at pusen blir forlatt...... 

En av våre naboer lenger nedi veien, er en eldre herre som kjører elektrisk rullestol. Han er ute tidlig om morgenen, og hadde sett Findus. At han ikke vet om id merking er tilgitt, for det er et under at han i det hele tatt husker hva han selv heter. Men han hadde da altså tatt med seg Findus og kastet han i søpla. Han syns det var for gale at katten skulle ligge i veien, rett ved busslommen der små unger kort tid etter, ville vente på bussen. 

Tilfeldighetene tilsa at han snakket med en eldre dame, som er vår nabo - og sagt han hadde funnet en rød katt og kastet den. Damen hadde blitt urolig og sjekket, for hun mistenkte dette var vår katt. Riktig... vår katt lå i søppelet. Hun var oppe hos min mann og gav beskjed, men da var jentene hjemme og han kunne ikke gå ned. 

Da jeg kom hjem fra jobb, gikk jeg ned sammen med vår nabo, for å sjekke søppelet - og der nede i en pose stakk bakføttene til vår kjære Findus ut. Jeg fikk løftet han opp og bært han hjem, og gravd han ned i hagen. Jeg åpnet posen for å sjekke øret (jeg så med en gang at det var min pus) for å se om tattoveringen var vanskelig å se. Men nei, der lyste det ett grønt merke rett i mot meg, da jeg så på hodet hans  Vi har 2 dyreklinikker innenfor 5 minutters radius for oss. 
1. Hva koster det billisten å stoppe? Jeg NEKTER å tro at man ikke merker en stor hannkatt under hjulene. Og hvertfall ikke slik blodpølene og sporene i veien var. 
2. Hvorfor er folk så uvitende at når en katt streifer i tettbebygd strøk, så gidder man ikke sjekke om katten er merket? 

En gærn bonde nede i veien her, kastet plank etter pusen vår en gang, fordi det var en "løskatte". Ingen halsbånd!!! Fikk vi beskjed om. Men ett stort grønt merke i høyre øre, måtte han vedkjenne seg at han hadde. Som sauebonde, skulle man tro at han klarte å skjønne sammenhengen. 

Folk er uvitende om merking, om ett dyr har halsbånd sjekker de. Men katten vår hadde ikke det, fordi vi har hadde en katt for mange år siden, som hang seg selv - pga halsbåndet i ett tre.  Etter det, har vi kun chippet våre katter. 

Samtidig så skrev Morill på FB veggen min "hadde det vært en hund så hadde de stoppet". Og det er veldig sant, katteliv er mindre verdt i manges øyne, når det kommer til påkjørsler. 

Ett par ganger har jeg stoppet på E18, satt på varsellys og fjernet kattelik fra veien. Det er respektløst og la de ligge!!!! Jeg har sjekket for bånd eller merke, desverre hadde ingen av disse det. 

Så ett hjertesukk herfra, er at mine barn på snart 5 og 7 år - har nå opplevd å høre at den kjære pusen deres ble kastet. Heldigvis skjønner de ikke hele sammenhengen og jeg fikk hentet og begravd han etter legging, men de skjønner at pusen er påkjørt og at han aldri kommer tilbake - men de skjønner at damen kom å sa hvor han var. Tenk om vi hadde gått på 3 dagen nå, og ropt etter pusen vår? Og den fortsatt lå i søpla til naboen nede i veien. 

Vær obs på at det er like viktig å informere om å sjekke kattene for merking, som og merke de! Jeg har lagt dette på Sykroken, og bloggen her, og det er flott om det finnes andre som syns dette er viktig - og vil dele også





Edit:
En chip/ merking betyr at pusen har en liten "brikke" i nakkeskinnet. På denne ligger all info om pusen. Historikk, eiere +++ når pusen enten levende eller død bringes inn til en Dyreklinikk, finner de ut hvem den tilhører
Vår pus hadde en grønn tatovering i øret, dette betyr "jeg har en brikke" men mange puser har denne brikken uten tatovering også. Så det beste er å levere den inn uansett, men hvertfall om dere ser merking i øret. Uansett bør en påkjørt katt legges inn i siden, og evnt sjekkes om den faktisk lever og pines :(

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!