torsdag 10. januar 2013

Churros....

Knøtta her elsker Churros, disse er de/hun vant til å få i Spania hos morfar. Jeg pleier å ta bort/ be om å slippe sukkeret og evnt sjokoladen de serverer til. Men mange ruller de i sukker, og ruller de i sukker :) Her tar vi de "bare" :)

Oppskriften er litt modifisert fra den vi har fra Spania, pga ingrediensene. Men like god :) Jeg har litt mindre sukker i røren enn oppskriften også.
2,5 dl vann
75 gram smør
Litt salt
2,5 dl hvetemel
0,5 dl sukker
3 egg

Litt vaniljesukker (kan sløyfes om man vil ha mer salt enn søt smak)
Vann og smør kokes opp, hell i mel, sukker, salt og evnt vaniljesukker. Rør sammen til en myk fast klump. Ta av gryta og rør inn ett og ett egg. (Alle samtidig kan bli vanskelig å få jevnt inn) ta deigen utav gryta, kjøl litt og fyll en sprutepose med bred stjernetipp.
Hell i ca 5-6 cm olje, (ca 180 grader.) husk at olja setter smak! Jeg bruker rapsolje men en annen nøytral olje er også fint. Sprut ut churroser, og la de ligge ett par minutter. Snu de og ta de opp når de er gylne. (De skal ikke være smulteringbrune, mye mer gylne/lyse)
Tykkelse og deigkonsistens, må en bare prøve seg frem etter hva en liker :) Legg de på ett tørkepapir så oljen renner av. Trill de i sukker om du liker det og evnt dupp dem i sjokolade - de kan altså gjøres fra kaloribombe til megabomber! :)
Lykke til!

- BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

  1. Jeg har smakt slike når jeg har vært i Spania å de er rett og slett nyyyyyyydelige...mmmmhhhhh
    Dette er noe jeg absolutt skal prøve. Tusen takk for at du deler oppskriften med oss andre.
    Alltid spennende å prøve noe nytt:)

    SvarSlett

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!