mandag 3. desember 2012

Munker....

...er fantastisk godt, det kalles epleskiver i Danmark og kan lages på mange måter. Men du må ha et munkejern å lage dem i. De trenger en del smør, de skal være sprø og salte utenpå. Da jeg lurte på å lage disse første gangen, lette jeg meg ihjel på nettet, men ingen delte en skikkelig god oppskrift. Så fikk jeg en haug med oppskrifter av "mor" til Lene - Madammen
Jeg har prøvd meg litt frem og tilbake utifra de, og funnet frem til en knallgod oppskrift. Deler den her :)


Munker:
3 egg
1 kopp sukker
1/2 kopp smeltet smør (meierismør helst)
1 Kopp Surmelk/Kulturmelk/Kefir
3 kopper mel
1 ts natron 
1 ts bakepulver
1 stor teskje kardemomme

En klatt smør i hvert hull i jernet (vær raus med smøret), en halv barneskje med røre i hver. Når du ser det kommer en "skorpe" i kantene, så vipper du de rundt med to strikkepinner eller kakestikkere.


Det finnes også elektrisk jern for dette, men de er visstnok ikke like gode som smijernene. Jeg har ikke prøvd de, så jeg kan ikke uttale meg om det :) Men smijernet er enkelt å bruke, og de blir sprø og salte.

Av ca 50 stk ble det en igjen på vår 1 søndag i advent. 
3 voksne og 5 barn :-p Så de er gode ! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!