søndag 5. april 2009

"Kortlommeboken min "

Denne er enkel å få til, og krever ikke mer kunnskap enn klipp, nål og sy :)

Jeg syns kortholdere er lite pene, de man fåri metall. Og jeg har en tendens til å stappe de såpass fulle, at de bretter seg ut av seg selv :rødme: Så da har jeg kluret en stund med å finne frem til en som er passe stor, rommer en del, men samtidig er liten :humre: og har knapp ! :)

Denne varianten har jeg magnetlukking på, jeg har ikke erfart enda at den avmagnetiserer kortene. Men om man ikke bil bruke magnetlåsning, kan man bruke trykknapp feks.

Her er oppskriften: (Jeg liker å jobbe i inch for tiden )

Du skal klippe ut dette, alt i samme målene = 6,5" * 5 " inch (Dette er utside og innside)
1 hovedstoff
1 forstoff
2 vliseslinstykker

Så klipper du dette, alt i samme målene = 5" * 5,5" inch (dette er lommene)
2 stykker til lommer
2 stykker vliselin

Så til slutt klipper du ut, etter følgende mål = 3,25" * 2,5" inch (Dette er flappen/lukkningen)
1 hovedstoff stykke
1 forstoff stykke
2 stykker vliselin



Så stryker du vliselin bak på alle stykkene du har klippet ut. Men før du stryker på vliselin, klipper du små firkanter i hjørnene. Dette er for at det skal bli penere, og ikke så klumpete når du vrenger arbeidet.



Så bretter du de to lommestykkene på midten, stryk dem og sy en stikning rundt.


Legg de to lommestykkene oppå forstoffet. Legg dem kant i kant i hver ende, slik at du får et godt mellomrom i midten. Sy rundt hele stykket.


Del magnetlåsen


Klipp av et lite stykke stoff og legg på baksiden, når du trykker låsen gjennom, skal du også legge til dette stykket. Det blir forsterkning på låsen. Når det er gjort, legger du flappstykkene rett mot rett, og syr rundt. Så trimmer du kantene, for å få fin vrenging. Se neste bilde


Trim alle hjørnene på det stykket du har sydd, forstoff med lommene.


Så vrenger du flappen, og legger den mot hovedstoffets ende. Sy en stikning rundt flappen, etter vrenging, og sy nå en støttesøm over, slik at flappen henger fast i stoffet.


Legg forstoff med lommene og hovedstoffet rett mot rett, og nål det fast mot hverandre. Start å sy rundt i motsatt ende av flappen, og sy rundt. La det stå igjen en vrengeåpning i samme ende som du startet å sy.


Så setter du i den andre delen av magnetlåsen til hovedstoffet. Dette gjør du gjennom vrengeåpningen. Så bretter og stryker du til kantene, slik at du får lukket vrengeåpningen. Så syr du en stikning, feks med 3.5 stinglengde rundt hele arbeidet.






5 kommentarer:

  1. Jättebra beskrivnig, måste prova nån gång!!

    SvarSlett
  2. Kjempefin kortholder, og vi ELSKER sånne *how-to* innlegg... ;)

    SvarSlett
  3. Kjempebra Lille L!!
    Den ble jo kjempefin! Tutorials er bra! :0)
    Klem, Lille-T.

    SvarSlett
  4. Kjempeflott tutorial Denne lommeboka må jo bare sys en gang om ikke så lenge.

    leneh

    SvarSlett

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!