torsdag 19. februar 2009

Rundpinne etui



Siden jeg strikker om dagen, så flyter det med pinner og dill :) Samboer var snill og laget en rund mal til meg her om dagen, slik at jeg kunne lage et rundpinne etui :) Ideen er fra et par andre jeg har sett rundt på hobbyblogger ! Man kan kjøpe mønster også til slike på nett. Denne er 20 cm i diameter, og rommet mange rundpinner ! :) Rundpinner og garnnøstene er brodert for hånd på.

Slik lagde jeg min ! 

1. Tegn opp og klipp ut en sirkel som er 20 cm i diameter, merk midten med en rett strek.
2. Finn frem stoffe som er forstykke, bakstykke og et stykke vatt. Du må ha nok stoff til både bakside og fremside... 1*1*1 to ganger.
3. Pynt evnt fronten, husk at denne skal deles i to, når du pynter !
4. Legg bakstykke med retten ned, vatt og forstykket, med rettsiden opp, oppå hverandre. Legg sirkelmalen oppå, og tegn rundt med en tynn blyant/kritt/merkepenn, gjør dette med både bak og forstykket.
6. Sy en støttesøm oppå markeringen på både for- og bakstykket. Klipp ut forstykket inntil støttesømmen, og så kutter du det på midten.
7. Quilt det som skal være bakstykket. Sy rettsting i buer, kryss, sikksakk etc, på kryss på tvers. Og så klipper du sirkelen inntil støttesømmen.
8. Kutt til lukkekanter, husk å skråkutte, siden den skal rundt sirkelen
9. Fest først lukkekant på rettsiden av halvsirklene, så legger du du halvsirklene oppå bakstykket. Bakstykke mot bakstykke. Sy en støttesøm rundt, gjennom alle lagene
10. Til slutt fester du lukkekanten rundt mappen

Lykke til ! 

1 kommentar:

  1. For en flott blogg du har !
    Her kommer jeg nok på besøk igjen ;o) Ha en fin helg !

    SvarSlett

Det er ikke alltid tiden strekker til, så jeg får svart på alle kommentarene med en gang. Men jeg er utrolig glad for alle som besøker bloggen, og ikke minst legger igjen en kommentar til meg. Tusen takk for besøket!